אחת השאלות שעולות בקרב אנשים המביעים עניין בתחום ההייטק, היזמות והחדשנות היא סטארט אפ מה זה אומר או מה ההגדרה הכי מדויקת שאפשר לתת לו? אז בעברית המשמעות היא חברת הזנק ולמעשה אנחנו כל הזמן שומעים את המילה הזו, שומעים על אנשים שמכרו את הסטארט אפ שלהם במליונים, שומעים על כאלה שמקימים אחד כזה ועדיין חלק גדול מהאנשים עדיין לא ממש מבינים מה זה. מה שבטוח, סטארט אפ הוא לא עסק רגיל, הוא שונה ממנו לגמרי. אפשר להבין מה זה דרך דוגמא שמיד נביא.
בעיניהם של אנשים רבים' הסטארט אפים נראים מהצד כמו דרך מהירה ובטוחה להגיע לסכומי כסף גבוהים ואולי זה היה נכון בתחילת הדרך, אבל כיום זה כבר לא ממש כך. צריכה לעבור דרך לא פשוטה ולא קצרה (וגם לא זולה) על מנת שהסטארט אפ שחושבים עליו באמת יהיה כזה שייחשב כפורץ דרך, בהבטחה חדשה לגמרי וכמובן שעל הרעיון לעבור את כל מבחני ההיתכנות הפיזיים, הכלכליים והפרקטיים. יחד עם זאת – מיטב המוחות מתחומי החיים השונים עמלים לילות כימים כדי לעשות בדיוק את זה – להמציא את הרעיון הטוב ביותר הבא, הרעיון שאף אחד עדיין לא חשב עליו. אם תשאלו מומחים בתחום כמו נתנאל דוידי למשל ואחרים, תשמעו שכל אדם יכול לחשוב על רעיון מצוין וחדשני ולכן עולם הסטארט אפ לא באמת רחוק מחיי היום יום כמו שלעיתים נדמה.
סטארט אפ מה זה אומר – חנות נעליים או פתרון חניה?
כתבה באתר כלכליסט מספר על מספר יזמים וביניהם נתי דוידי שמציגה את ההבדל בין עסק רגיל לבין סטארט אפ כמשהו קיים לבין משהו שעדיין אין אותו אבל הוא יגיע. אם למשל אני רוצה לפתוח חנות נעליים, אני צריך לעצב את המותג שלי, לבחור שם לחנות, לשווק אותה, לתת מחירים לנעליים ולמצוא את הלקוחות שלי. אני צ ריך קצת ידע בשיווק, קצת במנהל עסקים, חוש אופנה ויש סיכוי טוב שהחנות שלי תצליח. אני גם יודע מתי תהיה יותר תנועה ומתי פחות, איך לחשב הוצאות מול הכנסות ואיך לנהל את העובדים שלי. בסטארטאפ לעומת זאת, ההפך הגרום. למשל, אני יודע שיש בעיית חניה מטורפת בתל אביב ואני חייב לפתור אותה. יש כל מיני רעיונות כמו אפליקציה שתעזור לנהגים למצוא חניה בזמן אמת, תוכנה שתאפשר לכל אחד לדווח מתי הוא עוזב את החניה שלו או מערכת GPS חכמה תדע להציג בפני הנהגים בזמן אמת איפה יש ואיפה אין חניה.
חשוב לציין ששני הרעיונות טובים ויכולים להיות נכונים באותה מידה. ייתכן שגם להקמת חנות נעליים בעיתוי מסוים ובמיקום ספציפי תהיה הצלחה גדולה במיוחד. הכל עניין של מתן מענה לצורך ובזה בעצם מצטיינים אלה שחיים את עולם ההיי טק והסטארט אפ, יזמים ורעיונאים כמו נתנאל דוידי. מה שבאמת מחפשים בסטארט אפ זה מה שכרגע אין וצריך אותו. מה שיכול להביא הקלה להרבה מאד אנשים, לחתך אוכלוסייה רחב ככל האפשר – מכשור רפואי שיקצר תהליכים או יקל על כאבים וחוסר נוחות, פתרון לבעיה או אתגר יומיומיים (כמו מציאת חנייה בתל אביב, כאמור) וכמובן המשך פיתוח של שלל תחומי ונושאים שנחשבים לחוד החזית של הטכנולוגיה המתקדמת והעכשווית – תוכנות ואפליקציות של בינה מלאכותית, הטמעת בוטים בחברות ענק שנותנות שירות לקוחות וכמובן הוספת פיצ'רים ואלמנטים חדישים למחשבים וכלי תחבורה. אם תשאלו את נתי דוידי ואחרים תשמעו דעה ברורה ואחידה – הסטאר אפ יכול למצוא פתרון לכל בעיה, אתגר או צורך של אנשים בכל רחבי העולם. מה שבאמת צריך זה למצוא את הצורך הזה, לזהות אותו בקנה מידה רחב וכמובן למצוא את הפתרון שייתן את המענה הטוב והיעיל ביותר.
עכשיו אני צריך לבחור את הרעיון, להבין מה הטכנולוגיה הכי מתאימה ולקדם אותו. אתה לא יודע מי ישתמש בזה, האם בכלל אנשים ירצו לשלם על השירות הזה, כמה עובדים אני אצטרך כדי לממש את הרעיון שלי ואיך לשווק אותו. בקיצור סטארט אפ הוא רעיון חדשני עם המון סימני שאלה שצריך לענות עליהם בהדרגה, של אחרי שלב.
יחד עם זאת, אין בכך כדי לרפות את ידיהם של הרעיונאים, אלה שחושבים כל הזמן איפה יש מה לשפר ואיך הכי כדאי לעשות את זה. מי שחי ונושם את עולם ההיי טק והסטארט אפ לא נח לרגע ובכל מקום או סיטואציה שהוא נמצא בהם הוא בוחן כל פרט. מה אנשים עושים, איך הם עושים את זה, האם הם מרוצים, מה דרגת הטכנולוגיה העכשווית ובמידה והוא מזהה פרצה בדמות בזבוז זמן, משאבים, כסף או חוסר שביעות רצון – כאן המוח מתחיל לעבוד ולחפש את הרעיון הכי טוב שיכול להיות כדי לפתור את העניין.
יש סטארט אפים קטנים שנותנים מענה לצרכים בקנה מידה קטן ולא בהכרח שומעים על זה בחדשות או קוראים על זה בפורטלי הכלכלה. אבל אם מדובר במשהו גדול, כזה שיכול להשפיע על החיים של הרבה מאד אנשים – אין ספק שגם ההתייחסות של התקשורת תהיה כזאת. מכיוון שכל רעיון שנראה קטן יכול להיות הדבר הכי טוב הבא – עולם הסטארט אפ פתוח בפני כל אדם ויש דרך ברורה ונוחה לעבור על מנת לנסות ולבדוק היתכנות וכדאיות של מוצר, רעיון, שירות או המצאה שמישהו יחשוב עליהם. כך האנושות לא מתפספסת ומציעה אוזן קשבת גם לאנשים שמחשיבים את עצמם ממוצעים אך יכולים לחשוב על הרעיון הטוב ביותר הבא.