דרכי התמודדות עם חרדות ולחצים

ניווט מהיר

אין כמעט אדם שלא מתמודד עם לחצים. אצל חלקנו מדובר בלחצים שמהווים חלק בלתי נפרד מהיום יום, עבודה, ילדים, בית, מצב כלכלי וכדומה. אצל חלקנו מדובר במשהו קצת יותר עמוק. קוראים לזה חרדות. התמודדות עם חרדות איננה דבר פשוט והיא דורשת מודעות גבוהה מאוד, כלים ויכולות אישיות. במקרים רבים לא נוכל להתמודד עם הבעיה בכוחות עצמנו, לא משנה אם מדובר בחרדה זמנית או קבועה, במשהו שבא והולך או כמעט קבוע. בכל אופן, אם אתם מרגישים שלחצים, חרדות, פחדים הם חלק מהחיים שלכם וזה מגיע למצב שהם אלה ששולטים בכם ולא להיפך, זה הזמן לטפל.

 

מה זה בעצם חרדה?

חרדה היא סיטואציה שבה האדם חווה סוג של אי שקט נפשי ופיזי. למה? משום שהוא בטוח שהמחשבות שלו או הרגשות שלו הם אמיתיים. חשוב לעשות אבחנה בין חרדות לבין מחלות נפש תורשתיות.  חרדה מביאה את האדם לתחושה של חוסר אונים, הוא ירגיש פחד, רעד, כאבי ראש, סחרחורות, לפעמים הזעה ויש מקרים שאפילו גורמים לאנשים להגיע למיון כי הם בטוחים שעברו התקף לב אבל לאחר בדיקה פשוטה מגלים כי היה זה התקף חרדה.

 

טיפול רגשי מומלץ להתמודדות עם חרדות

הטיפול הרגשי שנמצא כטוב וכיעיל ביותר בחרדה נקרא CBT. מדובר למעשה בטיפול התנהגותי קוגנטיבי מאוד ממוקד שעוזר לאדם לחזור לחיים שלו, לתפקד כמו שצריך ולהתגבר על החוויה הלא פשוטה הזו. שמדברים על לחצים, אנו רואים איך אלו לוקחים חלק בחיים בעידן המודרני. חשוב להכיר בכך שלחץ לאורך זמן עלול לגרום לבעיות נפשיות קשות וגם לתסמינים פיזיים כמו היווצרות של סוכרת מסוג 2, עלייה ברמות לחץ הדם, בעיות של השמנה, היחלשות של המערכת החיסונית ועוד.

איך לייצר אורח חיים עם פחות לחצים ויותר רוגע?

  • קחו אוויר – לא פשוט לנהל חיים קרייריסטים, להשקיע בעבודה, לתחזק בית כמו שהיינו רוצים, לגדל ולחנך ילדים. כל אחד מהדברים הללו דורש השקעה, זמן, מחשבה, אנרגיה. כשצריך לעשות את הכל ביחד, זה שם אותנו במקום בעייתי. לכן, חשוב מאוד לקחת זמן יזום לעצמכם. רק לעצמכם. זמן להירגע, להיות נוכחים ברגע הזה. זו יכולה להיות הליכה קצרה בים, שיעור יוגה, קפה עם חברה או כל דבר אחר שירגיע וישחרר אתכם.
  • קחו דף לבן – אם אתם מרגישים שאתם לפני התקף חרדה, קחו דף לבן ורשמו עליו שמות של אנשים שאתם מכירים או כל דבר אחר. ברגע שאנחנו מתחילים לכתוב, המוח פועל וזה עוזר מאוד לשחרר את המתח והחרדה.
  • תנו לרגשות שלכם מקום – אם יש תחושה או משהו אחר שגורם לכם לחוש את התחושות האלה, תנו לזה מקום ואל תילחמו בזה. הרבה פעמים שאנחנו נלחמים במשהו או מנסים לבלום אותו, הוא מתעצם עוד יותר. קחו כמה נשימות עמוקות ותוך זמן קצר ההתקף יעבור.
  • תעלו סיבות וטיעונים שמפחיתים את הפחד – אם החרדה שלכם מופיעה כתוצאה מחשיפה לכלבים, נסו להסביר לעצמכם שאין באמת ממה לפחד ואם אתם לא מתקרבים לכלב, אין סיבה שהוא יפגע בכם. הזכירו לעצמכם כי יש כלבים ידידותיים שלא עושים שום דבר. ככה אפשר לעשות לכל חרדה או פחד.
  • הכינו רשימה מסודרת – אנשים רבים נלחצים שהם מגלים בכל בוקר מחדש כמה דברים הם צריכים לעשות. מה שאתם יכולים לעשות במקום להיכנס ללחץ זה להכין רשימה מסודרת של הדברים שאתם צריכים לעשות עם רמת דחיפות. זה יעשה לכם סדר בראש ויאפשר לכם להירגע.
מי שקרא את הכתבה הזו קרא גם:

ניווט מהיר

רוצים לקבל עזרה?

השאירו פרטים ונציג ייצור אתכם קשר

שתפו עם חברים
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
פופולרי באתר